Nowoczesna technologia w służbie historycznej pamięci.

W klasie 8e odbyła się wyjątkowa i poruszająca lekcja języka polskiego, podsumowująca omawianie literatury wojny i okupacji, podczas której uczniowie zgłębiali temat: „Dlaczego miejsca pamięci są tak ważne?”. Zajęcia miały na celu nie tylko rozwijanie umiejętności interpretacyjnych i refleksyjnych, ale również pogłębienie wiedzy o kontekście historycznym poznanych utworów literatury faktu i wierszy Baczyńskiego, Miłosza czy Herberta.

Wirtualna podróż do miejsc pamięci

Na początku lekcji uczniowie skorzystali z okularów VR oraz programu VR Class, dzięki którym odbyli immersyjną podróż do miejsc związanych z Holokaustem i innymi tragediami wojennymi. Mogli niemal osobiście „przejść się” po terenie Warszawskiego Getta, byłego obozu zagłady czy stanąć w przestrzeni Pomnika Pomordowanych Żydów Europy w Berlinie.

Dzięki technologii VR, dostępnej w ramach rządowego programu „Laboratoria Przyszłości”, ósmoklasiści mieli możliwość obejrzenia specjalnie przygotowanych prezentacji na temat życia w Warszawskim Getcie oraz codzienności więźniów obozów koncentracyjnych. Tego rodzaju doświadczenie pozwoliło im głębiej wczuć się w realia minionych wydarzeń i lepiej zrozumieć wagę oraz emocjonalny przekaz tych miejsc.

Refleksja i emocje

W kolejnej części uczniowie dzielili się swoimi przemyśleniami związanymi z fotografiami pomnika w Berlinie upamiętniającego zagładę wszystkich Żydów w czasie II wojny światowej oraz Mauzoleum w Bełżcu to miejsce pamięci poświęcone ponad 500 tysiącom Żydów oraz ok. 1500 Polakom, zamordowanym za niesienie pomocy. Druty okalające tablice pamiątkowe w Bełżcu zostały odczytane za symbol niewoli, a surowe betonowe bloki w Berlinie jako obraz anonimowości i masowości śmierci. Uczniowie zgodnie podkreślali, że forma tych pomników przemawia ciszą, pustką i symboliką, co czyni je jeszcze bardziej poruszającymi.

Pamięć jako przestroga

Na zakończenie podkreśliliśmy, że: „Mauzoleum ma upamiętniać śmierć pomordowanych, być widomym znakiem dla przyszłych pokoleń, aby nie zapomniały o zbrodni popełnionej na niewinnych. To forma krzyku o pamięć.”

Podkreślali również, że: pamięć jest konieczna, by podobna tragedia nigdy się nie powtórzyła, ofiary nie mogą zostać zapomniane – ich śmierć nie może pójść na marne, a symboliczne zadośćuczynienie ofiarom Holokaustu to także obowiązek współczesnych społeczeństw.

Zajęcia te były niezwykle ważnym doświadczeniem edukacyjnym. Dzięki połączeniu nowoczesnej technologii z pracą analityczną i refleksją emocjonalną uczniowie lepiej zrozumieli znaczenie miejsc pamięci. Mieli okazję odkryć, że architektura może przemawiać silniej niż słowa. Nauczyli się, że historia to nie tylko fakty – to również pamięć, emocje i odpowiedzialność.