Załącznik nr 1 do Zarządzenia nr 12/2020/2021
Szanowni Rodzice i Uczniowie,
od 26 października 2020 roku, jak tysiące szkół podstawowych w Polsce klasy IV – VIII przechodzą na nauczanie zdalne. Opracowana na początku roku szkolnego procedura zdalnego nauczania w naszej szkole jest efektem analizy nauczania prowadzonego od marca do czerwca 2020 roku. Rozwiązuje ona wiele kwestii związanych z obowiązkami nauczycieli, uczniów i rodziców, opisuje niezbędne do pracy zdalnej narzędzia, formy i metody pracy.
Chciałabym przedstawić Państwu kilka informacji dotyczących praktycznych rozwiązań, które mają na celu jak najszybsze osiągnięcie stabilnego i efektywnego procesu nauczania.
- W Zespole Szkolno – Przedszkolnym nr 2 w Grodzisku Mazowieckim roku szkolnym 2020/2021 w ogłoszonym przez dyrektora terminie prowadzone jest nauczanie na odległość.
- Nauczyciele zobowiązani są do świadczenia pracy w zmienionych warunkach, wykorzystując metody i techniki pracy zdalnej. Wszyscy nauczyciele i uczniowie klas IV – VIII pracują według obowiązującego dotychczas planu lekcji w formie on – line na platformie ZOOM oraz przy użyciu aplikacji Padlet. Nauczyciele poszczególnych przedmiotów na swoim Padlecie umieszczą numer ID na wszystkie swoje spotkania na platformie ZOOM.
- Nauczyciele prowadzący koła zainteresowań tworzą oddzielny Padlet dla tych zajęć i również umieszczają numer ID do tych zajęć.
- Aplikacja Padlet znajduje się na stronie internetowej szkoły w kafelku Padlet.
- Uczniowie mają obowiązek systematycznego uczestniczenia w zajęciach, które szkoła organizuje zdalnie.
- W czasie lekcji on – line będzie sprawdzana lista obecności, frekwencja będzie wpisywana
do dziennika Vulcan na zasadach takich jak w trybie nauki stacjonarnej. W czasie lekcji
w formie zdalnej uczniom obecnym na zajęciach będzie wpisywany do dziennika symbol
„zn” – „zdalne nauczanie”. Uczniom nieobecnym na ZOOM będzie wpisywane „nb” – „nieobecny”. Nieobecność na zajęciach on – line zobowiązuje ucznia do uzupełnienia materiału według informacji znajdujących się na Padlecie. Rodzic zobowiązany jest do usprawiedliwiania nieobecności.
- Nauczyciele wszystkich przedmiotów dostosowują metody i formy pracy do nauczania zdalnego.
- Podstawową formą komunikowania się szkoły z uczniami i ich rodzicami jest dziennik Vulcan. Rodzice uczniów pozostają z wychowawcami w bieżącym kontakcie.
- Nauczyciele prowadzą lekcje w szkole, korzystając ze sprzętu dostępnego w placówce.
- W ciągu jednego dnia może odbyć się na platformie ZOOM do pięciu 30 – minutowych zajęć
z przedmiotów wiodących oraz do kilku 15 – minutowych spotkań z pozostałych przedmiotów.
Przedmioty wiodące | Pozostałe przedmioty |
j. polski, j.obcy, historia, matematyka, fizyka, chemia, biologia, geografia, przyroda | wos, plastyka, muzyka, technika, informatyka, EDB, religia, etyka, w- f, wdż, godz. wychowawcza, |
- Potwierdzeniem zrealizowanych lekcji jest wpisany do dziennika Vulcan temat zajęć.
- Zastępstwa będą organizowane wyłącznie za nauczycieli uczących wiodących przedmiotów, przebywających na długotrwałych zwolnieniach lekarskich (powyżej 5 dni). W przypadku krótszych nieobecności nauczycieli wszystkich przedmiotów uczniowie z danej lekcji są zwolnieni (informacja taka widoczna będzie w planie lekcji). Jest to doskonały czas na samodzielną pracę.
- Nauczyciele informują uczniów o planowanych sprawdzianach i klasówkach zgodnie
z postanowieniami Statutu Szkoły. Termin wpisują do dziennika Vulcan do zakładki „Sprawdziany”.
- Nauczyciele zobowiązani są do systematycznej kontroli postępów uczniów w nauce w formie dostosowanej do zdalnego nauczania i wynikającej ze specyfiki przedmiotu.
- Problemy uczniów w nauce, zastrzeżenia dotyczące frekwencji na zajęciach lub inne zauważone przez nauczycieli niepojące sprawy należy pilnie zgłaszać do wychowawcy, który po analizie decyduje o potrzebie poinformowania o sprawie rodziców, pedagoga, psychologa czy dyrektora szkoły.
- Pedagog, psycholog i logopeda będą pracowali stacjonarnie w dotychczasowych godzinach pracy.
- Biblioteka szkolna będzie otwarta w dotychczasowych godzinach pracy.
- Nauczanie indywidualne odbywa się w formie zdalnej. Zajęcia dodatkowe wynikające
z orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego specjaliści realizują w formie stacjonarnej.
- W czasie lekcji on – line:
- Uczeń może uczestniczyć w zajęciach on-line przy użyciu komputera, tabletu, ipada, smartphone’a.
- Uczniowie są zobowiązani do bieżącego sprawdzania informacji przekazywanych
w dzienniku Vulcan. - Przed zajęciami uczeń ma obowiązek wyłączyć w domu wszystko, co mogłoby
go rozpraszać i przeszkadzać w zajęciach. Jest aktywny podczas zajęć. - Uczestnicy zajęć online odnoszą się do siebie z szacunkiem i w sposób kulturalny.
- W zajęciach on-line uczestniczą wyłącznie uczniowie danej klasy, inne osoby zaproszone przez nauczyciela.
- Uczeń uczestniczy w lekcji on-line, logując się zawsze swoim imieniem i nazwiskiem (nie nickiem) – niedopuszczalne jest podszywanie się pod innych uczniów.
- Zajęć on-line nie wolno nagrywać, fotografować, robić print screenów i upubliczniać bez zgody nauczyciela. Złamanie tej zasady wiąże się z konsekwencjami prawnymi.
- Podczas zajęć on – line uczniowie mają wyłączone mikrofony, a włączają je po wskazaniu przez nauczyciela.
- Podczas lekcji on -line uczniowie przestrzegają zasady, że kiedy nauczyciel prowadzi zajęcia, uczestnicy słuchają tego co jest im przekazywane, nie rozmawiają między sobą, nie wymieniają wiadomości tekstowych z innymi uczniami.
- Jeśli uczeń ma pytanie do nauczyciela, sygnalizuje to przez podniesienie ręki i wtedy nauczyciel udziela mu głosu.
- Na wniosek nauczyciela uczeń zobowiązany jest włączyć kamerę lub mikrofon.
W wyjątkowych sytuacjach komunikuje się w czasie lekcji za pomocą chatu. - W przypadku nieprzestrzegania zasad kulturalnego zachowania uczeń może otrzymać uwagę w dzienniku Vulcan, mogą też zostać wyciągnięte konsekwencje statutowe.
- Po informacji nauczyciela o zakończeniu zajęć on – line wszyscy uczniowie bezzwłocznie opuszczają platformę, a nauczyciel kończy transmisję.
- Uczniowie i rodzice mogą w godzinach pracy szkoły (8.00-16.00) przychodzić w celu zabrania z szafek potrzebnych rzeczy (najlepiej uprzedziwszy o tym zamiarze telefonicznie), spotkania
z nauczycielem, wychowawcą, pedagogiem, psychologiem, dyrektorem szkoły (w tej sytuacji wyłącznie po uprzednim umówieniu się).
- W razie pytań lub wątpliwości proszę rodziców o zachowanie ścieżki służbowej
i zgłaszanie się w pierwszej kolejności do nauczycieli przedmiotu lub wychowawców.
- Należy założyć, że w pierwszych dniach nauczania na odległość mogą wystąpić różnego rodzaju trudności techniczne, organizacyjne lub inne, które uniemożliwią lub opóźnią terminowe odbywanie się lekcji. Proszę o zrozumienie i cierpliwość.