Wskazówki, pomysły i porady dla Rodziców dzieci w klasach I-V

Wskazówki, pomysły i porady dla Rodziców dzieci w klasach I-V
Wszawica – leczenie i zapobieganie.
Wesz ludzka, może się pojawić na każdej głowie i w każdym wieku. Problem wszawicy częściej dotyka dzieci, przebywających w dużych skupiskach: w szkołach, przedszkolach na koloniach. Dzieci nie zachowują dystansu, podczas zabawy stykają się głowami, śpią razem, pożyczają sobie szczotki czy gumki do włosów, zakładają nie swoje czapki.
Wszawica – co to za choroba
Wszawica (inaczej pedikuloza) jest chorobą pasożytniczą wywołaną przez wesz głowową (Pediculus humanus capitis). Wszawica występuje we wszystkich krajach świata. Jest to powszechny problem, który nie zawsze jest oznaką braku higieny. Do zarażenia może dojść w każdym wieku, chociaż najczęściej występuje ona u dzieci i młodzieży. Do zarażenia tymi pasożytami łatwiej dochodzi w dużych zbiorowiskach ludzkich (przedszkola, szkoły, internaty, akademiki, kolonie, obozy letnie, koszary, domy pomocy noclegownie). Wszawica nie jest chorobą skóry, lecz chorobą pasożytniczą.
Co powoduje wszawicę?
Najczęściej zarażają się dzieci w wieku 3-12 lat przez kontakty bezpośrednie w trakcie zabawy oraz nie w pełni wyrobione nawyki higieniczne, np.stosowanie wspólnych przedmiotów (szczotki, spinki, grzebienie, ubrania, nakrycia głowy, pluszowe zabawki, materace, pościel).
Jak długo trwa wszawica?
Jakie są objawy wszawicy i jak ją rozpoznać?
Pierwszym sygnałem wskazującym na obecność wszawicy jest uporczywe swędzenie, najbardziej intensywny w miejscu występowania pasożytów tj. okolicy skroniowej, ciemieniowej i potylicznej głowy. Może temu towarzyszyć zaczerwienienie głowy, szczególnie na linii włosów lub za uszami. Mogą występować przeczosy tj. drobne ranki i zadrapania spowodowane uporczywym świądem i drapaniem. Konsekwencją tego jest uszkodzenie skóry głowy, które może prowadzi do stanów zapalny i otwiera drogę do zakażeń bakteryjnych i/lub grzybiczych. W skrajnych przypadkach na głowie osoby zarażonej wszawicą pojawia się tzw. „kołtun” tj. włosy zlepione ropno-surowiczą wydzieliną.
Jak leczyć wszawicę?
W przypadku zdiagnozowania wszawicy należy bezwzględnie leczyć nie tylko samego pacjenta, ale także obserwować i ewentualnie leczyć wszystkie osoby kontaktujące się blisko z pacjentem (rodzina). Do zwalczenia wszawicy konieczne jest zastosowanie odpowiedniego preparatu, który skutecznie likwiduje pasożyty. Obecnie stosowane są preparaty w postaci lotionu, żelu, szamponu i/lub kremu, można je dostać w aptekach. W trakcie leczenia należy bezwzględnie przestrzegać zasad i zaleceń co do sposobu użycia, tj. właściwej aplikacji, czasu działania oraz powtarzania kuracji. Po użyciu preparatu należy wyczesać włosy gęstym grzebieniem (zabieg ten usuwa martwe wszy oraz odklejone gnidy). Potem grzebień należy starannie oczyścić (można wykonać to przez zamrażanie lub zanurzenie we wrzącej wodzie).
Zastosowanie preparatu należy powtórzyć po 7-10 dniach. Specjalnym czynnościom poddane powinny być również rzeczy osobiste osoby zarażonej i osób z najbliższego otoczenia. Wszelkie ozdoby do włosów, grzebienie, szczotki należy wygotować lub zniszczyć. Ubrania, pościel należy wyprać w temperaturze co najmniej 60°C (temp. 53.5°C zabija wszy i ich jaja) lub chemicznie i wyprasować żelazkiem z funkcją pary szczególnie przy szwach. Rzeczy, których nie można wyprać trzeba spryskać preparatem owadobójczym, a następnie szczelnie zamknąć na 10 dni w foliowym worku, następnie wyczyścić na sucho lub mokro. W pomieszczeniach należy odkurzyć podłogę i meble. Pluszowe zabawki wyprać lub przetrzymać w zamrażalniku ok. 24-48 godzin.
Kiedy wszawica jest wyleczona?
Czas leczenia zależy od czasu trwania kuracji. Zasady i zalecenia co do sposobu użycia, tj. właściwej aplikacji, czasu działania oraz powtarzania kuracji znajdują się na opakowaniu i/lub ulotce dołączonej do opakowania odpowiedniego preparatu.
Profilaktyka wszawicy?
Dobre nawyki higieniczne i wiedza na temat wszawicy pozwolą na wczesne wykrycie obecności pasożytów i ich szybką eliminację. Najprostszym sposobem zapobiegania wszawicy jest w pierwszej kolejności edukacja, która powinna doprowadzić do powstania właściwych nawyków higienicznych od najmłodszych lat, związanych z korzystaniem z rzeczy osobistych (grzebienie, szczotki do włosów, ozdoby do włosów, itp.), zwłaszcza na kryć głowy.
Kolejnym krokiem jest systematyczna kontrola i sprawdzanie skóry głowy, a także właściwa jej pielęgnacja poprzez mycie włosów w miarę indywidualnych potrzeb (ale nie rzadziej niż raz w tygodniu), stosowanie odżywek ułatwiających rozczesywanie, codzienne czesanie i szczotkowanie włosów, związywanie dług ich włosów lub krótkie włosy ułatwiające pielęgnację
Jak zapobiegać wszawicy?
Zastosowanie kilku prostych zasad może uchronić nas i nasze dzieci przed wszawicą:
dokonuj systematycznych przeglądów włosów dziecka (zwłaszcza okolic karku, skroni, za uszami),
staraj się pamiętać o codziennym wyczesywaniu włosów,
podczas zabawy z innymi dziećmi, treningów, zajęć grupowych, upinaj lub związuj włosy dziecka,
przypominaj dzieciom o przestrzeganiu zasad higieny osobistej,
uczulaj dzieci, aby nie wymieniały się z rówieśnikami rzeczami osobistymi (np. szczotką, grzebieniem, czapką).
Czego nie należy robić?
Nie wolno!!!
Stosować u ludzi preparatów przeciw wszawicy przeznaczonych dla zwierząt. Mogą one działać toksycznie i/lub drażniąco na skórę głowy i przynosić skutki odwrotne do zamierzonego, a tym samym przedłużać i utrudniać leczenie.
Bezwzględnie nie wolno!!!
Piętnować osoby dotkniętej wszawicą i jej rodziny. Wszawica może wystąpić w każdym środowisku niezależnie od statusu ekonomicznego i poziomu higieny. Powszechnie występująca stygmatyzacja pacjentów ze zdiagnozowaną wszawicą jest główną przyczyną braku wymiany informacji i tym samym utrudnia w znacznym stopniu podjęcie czynności mających na celu leczenie i zapobieganie tym pasożytom.
Dlaczego wszawica powraca?
Dbałość o higienę osobistą i status społeczny nie mają wpływu na częstość występowania wszawicy. Może się nią zarazić każda osoba przez kontakt z chorym lub jego rzeczami osobistymi. Zarażenie następuje w wyniku bliskiego kontaktu z chorym lub jego rzeczami osobistymi, ponadto zarażeniu się wszawicą sprzyjają duże skupiska ludzi.
Mity i fakty o wszawicy
Mity |
Fakty |
Wszawica wynika z brudu i braku higieny. |
Dbałość o higienę osobistą i status społeczny nie mają wpływu na częstość występowania wszawicy. Może się nią zarazić każda osoba przez kontakt z chorym lub jego rzeczami osobistymi. |
Wszy potrafią skakać i pływać. |
Pasożyty te poruszają się wyłącznie poprzez pełzanie. Zarażenie następuje w wyniku bliskiego kontaktu z chorym lub jego rzeczami osobistymi. |
Osobie dotkniętej wszawicą należy ogolić głowę. |
Nie należy golić głowy chorego. Powstające przy okazji golenia mikro uszkodzenia skóry głowy mogą stanowić wrota zakażeń bakteryjnych i/lub grzybiczych i przedłużenie procesu leczenia. Wystarczy zastosować dostępne preparaty zwalczające pasożyty. |
Wszawica jest wyłącznie problemem estetycznym. |
Wszawica jest także problemem zdrowotnym. Powoduje wystąpienie swędzących grudek zapalnych, które po zdrapaniu mogą ulec wtórnym zakażeniom bakteryjnym. |
Zwierzęta domowe mogą być źródłem. |
Wesz ludzka nie bytuje na zwierzętach, dlatego nie jest konieczne przeglądanie sierści zwierząt w obawie, że mogą być przyczyną zakażenia. |
Dokładne umycie głowy szamponem pozwoli pozbyć się wszy. |
Wszy dzięki specjalnym odnóżom i pazurkom czepnym silnie przytwierdzają się do włosów. Gnidy są przyczepiane do włosów specjalną wydzieliną, która nie rozpuszcza się w wodzie i jest trud na do usunięcia. |
Wszy mają tylko dzieci. |
Zarażeniu się wszawicą sprzyjają duże skupiska ludzi. Dlatego choroba ta jest szczególnie popularna wśród dzieci uczęszczających do przedszkoli czy szkół. |
Źródło: https://gis.gov.pl/zdrowie/wszawica-choroba-ktora-trzeba-leczyc-a-nie-nalezy-sie-wstydzic/
Dobre rady dla rodziców…
Zdrowe i smaczne Święta
Szanowni Państwo,
Wielkimi krokami zbliża się magiczny czas Bożego Narodzenia, a wraz z nim odwieczny dylemat… co podać naszym gościom… Czy postawić na tradycję, a może wprowadzić powiew świeżości na nasze stoły i zaskoczyć wszystkich…
Zespół ds. Promocji Zdrowia proponuje w tym roku tradycję, jednak połączoną z nutką nowoczesności. Co mamy na myśli? Wszyscy doskonale wiemy, że większość potraw wigilijnych i bożonarodzeniowych nie należy do lekkostrawnych. Dlatego możemy je zastąpić zdrowszymi odpowiednikami. Czytaj więcej
„5h na PGE Narodowym”
27 listopada uczniowie klasy 5h uczestniczyli w finale akcji „Naładuj akumulatory z Agnieszką Rylik”, który odbył się na Stadionie Narodowym. Całe wydarzenie było zorganizowane przez REMONDIS Electrorecycling – specjalistów w dziedzinie recyklingu urządzeń elektrycznych i elektronicznych. Na miejscu czekało na nas mnóstwo atrakcji. Cała impreza rozpoczęła się pokazem tańca grupy MDS – Mandaryna Dance Studio. Po nim rozpoczęła się część oficjalna, czyli podziękowania dla sponsorów, partnerów i miast biorących udział w akcji… Następnie przyszedł czas na koncert Cleo. Wykonała kilka swoich największych przebojów, a nasi uczniowie chętnie tańczyli i śpiewali razem z nią. Gdy emocje opadły ruszyliśmy na zwiedzanie stadionu tzw. Trasą Piłkarza, dzięki czemu mogliśmy poczuć atmosferę, jaka towarzyszy zawodnikom w drodze na murawę. Czytaj więcej
Centrum Pieniądza NBP im. Sławomira S. Skrzypka to nowoczesna placówka edukacyjna ukazująca dzieje pieniądza oraz jego rolę na tle gospodarczo-społecznej historii świata i Polski. W placówce tej pokazano istotę tego, czym jest pieniądz, jaką przebył drogę i w jaki sposób pomaga nam wszystkim w codziennym życiu.
Centrum to swoisty wehikuł czasu, którym można dotrzeć do kluczowych miejsc związanych z historią pieniądza. Można tu stać się świadkiem narodzin monety i banknotu, pierwszych banków, teorii ekonomicznych, zobaczyć jak powstaje pieniądz, jak działa bankomat i karta kredytowa.
I właśnie na taką wędrówkę po świecie pieniądza wybrała się w ramach innowacji pedagogicznej z matematyki klasa 5f oraz klasa 5h.
Zobaczcie sami 🙂 Czytaj więcej
Na przełomie września i października w naszej szkole odbyły się warsztaty dotyczące oszczędzania wody „Szkolne gry o wodzie”. Zajęcia prowadziła Pan Paweł Szustakiewicz wraz z dziećmi Polą i Michałem. Zaprezentowali oni dzieciom film o korzystaniu z wody w Afryce, jak dzieci muszą przenosić wodę czasami wiele kilometrów z rzeki do swojej wioski. Oglądaliśmy również film o życiu delfinów. Czytaj więcej
„Ładujemy akumulatory… :)”
17 października nasza szkoła była gospodarzem niezwykłego wydarzenia w ramach ogólnopolskiego projektu „Naładuj akumulatory z Agnieszką Rylik”. „Dwójkę” reprezentowała klasa 5h, ponadto w tej niepowtarzalnej lekcji udział wzięli przedstawiciele szkół nr: 1,5 i 6 oraz Pan burmistrz Grzegorz Benedykciński.
W dniu 30.09.19r. w Szkole Podstawowej nr. 2 imienia Marii Konopnickiej w Grodzisku Mazowieckim odbyły się zajęcia profilaktyczne przygotowane przez Straż Miejską z myślą o bezpieczeństwie najmłodszych. Czytaj więcej
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Grodzisku Mazowieckim serdecznie zaprasza do podjęcia współpracy i wspólnej realizacji działań prozdrowotnych w nowym roku szkolnym 2019/2020.
Bijemy razem rekordy!
Szanowni Państwo
Uprzejmie informujemy, że Gmina Grodzisk Mazowiecki rozpoczyna dla swoich mieszkańców realizację bezpłatnych warsztatów umiejętności wychowawczych przeznaczonych dla rodziców i wychowawców według programu „Szkoła dla Rodziców i Wychowawców”, rekomendowany przez Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Warsztaty „Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły? Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały?” to cykl 10 spotkań, które uczą umiejętności otwartego porozumiewania się w rodzinie.
Zajęcia rozpoczynamy 09 października 2019 r. w Pawilonie Kultury w Grodzisku Mazowieckim przy ul. Westfala 3. Warsztaty będą odbywały się w środy w godz. 18.30 – 21.30.
Zapisy do grup warsztatowych prowadzi Iwona Chorek z Ośrodka Pomocy Społecznej w Grodzisku Mazowieckim przy ul. 11 Listopada 33 tel. (22) 755-58-69 wew. 23 lub 720-909-218.
Spotkanie z trenerami UKS BUDO
W ramach projektu Szkoła Przedsiębiorczości klasa 8b ogłosiła konkurs na filmik o przedsiębiorczości.
W ramach innowacji pedagogicznej „Matematyka – to proste” uczniowie klasy 5f mieli za zadanie odpowiedzieć na pytanie : Co by było gdyby na świecie nie było liczb?
Oto niektóre ich odpowiedzi:
Sprawozdanie z realizacji zadań Szkoły Promującej Zdrowie – marzec i kwiecień 2019.
Czytaj >>>
Uczniom zadano 11 pytań dotyczących poczucia bezpieczeństwa i oceny relacji panujących w szkole. W ankiecie wzięło udział 776 uczniów z klas 1-8. Rodzicom natomiast zadano 13 pytań. W ankiecie wzięło udział 196 rodziców uczniów z klas 1 i 4. Zapoznaj się z wynikami ankiety:
Wyniki ankiety – uczniowie
PROTOKÓŁ KOMISJI KONKURSOWEJ
KONKURSU PLASTYCZNEGO DOTYCZĄCEGO PROMOWANIA BEZPIECZNYCH ZACHOWAŃ, POSTAW I ŻYCZLIWOŚCI W ŚRODOWISKU INTERNETU.
STOP PRZEMOCY – NIE HEJTUJ W SIECI
Do Komisji Konkursowej, w terminie 27.05.2019 roku wpłynęło 5 prac.
Komisja konkursowa, w dniu 03.06.2019 r, w składzie: Czytaj więcej
Na Światowy Dzień Zdrowia wybrano szczególna datę 7 kwietnia – rocznicę powstania Światowej Organizacji Zdrowia w 1948 roku. Wydarzenie rozpoczyna Miesiąc Zdrowia oraz rok działań pod przewodnim tematem. Czytaj więcej
Wyniki konkursu plastycznego „Chcemy być bezpieczni w drodze”
Konkurs plastyczny zorganizowany przez Zespół ds. Promocji Zdrowia dotyczył szeroko pojętego bezpieczeństwa na drodze. Czytaj więcej
Autyzm jest tajemniczym zaburzeniem, u podstaw którego leży nieprawidłowa praca mózgu. Osoby z autyzmem mogą mieć problemy z mówieniem, postrzeganiem świata, rozumieniem relacji społecznych. W odmienny sposób odbierają wrażenia zmysłowe. Trudno jest nam nawet wyobrazić sobie, że sól jest kwaśna, śnieg parzy, a delikatne głaskanie powoduje silny ból. A tak właśnie może wyglądać świat osoby z autyzmem. I nie jest to ani gorsze, ani lepsze postrzeganie świata; jest po prostu inne i zasługuje na nasze zrozumienie. Czytaj więcej
R E G U L A M I N
Szkolnego Konkursu Plastycznego
Dla klas IV-VI
„Chcemy być bezpieczni w drodze” Czytaj więcej
18 grudnia w ramach zadań Szkoły Promującej Zdrowie społeczność szkolna uczestniczyła w niecodziennym wydarzeniu. Na hali sportowej odbył się mecz piłki nożnej, którego bohaterami byli uczniowie i nauczyciele. Czytaj więcej
Prawidłowe żywienie jest jednym z najważniejszych czynników wpływających na rozwój człowieka i utrzymanie przez niego dobrego stanu zdrowia. Ma ono ogromne znaczenie zwłaszcza w przypadku dzieci i młodzieży. CZYTAJ WIĘCEJ
Już od kilku lat nasza szkoła uczestniczy w obchodach Dnia Śniadanie Daje Moc. Ta Ogólnopolskiej akcji edukacyjna organizowana jest przez koalicję Partnerstwo dla Zdrowia oraz Instytut Matki i Dziecka. Czytaj więcej
Chcielibyśmy zapoczątkować cykl „Dobrych rad dla rodziców”. W pierwszej części zapraszamy do zapoznania się z tematyką związaną z dysleksją. Zgodnie z założeniami „Dobrych rad dla rodziców” I część poświęcona będzie dysleksji. Z badań prowadzonych w Polsce wynika, że dysleksja występuje u około 15% populacji. Oznacza to, że w każdej klasie można spotkać średnio dwoje lub troje dzieci z tym problemem. Co to jest dysleksja? Gdzie zgłosić się po poradę? Jak pomóc własnemu dziecku? To pytania, na które postaramy się odpowiedzieć. Czytaj więcej
Sprawozdanie Szkoły Podstawowej nr 2 z okresu kandydowania do Szkół Promujących Zdrowie.
Dlaczego musimy chronić pszczoły?
Aż trzy czwarte tego, co jemy, zależne jest od pracy pszczół. W Polsce to właśnie pszczoły miodne i pszczoły dziko żyjące są głównymi owadami zapylającymi. Gdyby zniknęły, około jedna trzecia roślin uprawnych musiałaby być zapylana w inny sposób (np. ręcznie), a nasza dieta stałaby się nie tylko bardzo monotonna, ale przede wszystkim droga. Czytaj więcej
Pani
Danuta Pokropek
Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 2 im.
M. Konopnickiej w Grodzisku Mazowieckim
Szanowna Pani Dyrektor,
w związku ze złożeniem wniosku o włączenie do Mazowieckiej Sieci Szkół Promujących Zdrowie wraz ze sprawozdaniem oraz po uzyskaniu rekomendacji Rejonowego Koordynatora Sieci Szkół Promujących Zdrowie, uprzejmie informuję, że Szkoła Podstawowa nr 2 im. M. Konopnickiej w Grodzisku Mazowieckim została przyjęta do Mazowieckiej Sieci Szkół Promujących Zdrowie w dniu 13 lipca 2018 r. zgodnie z obowiązującą procedurą. Czytaj więcej
W drugim roku projektu w każdej szkole nauczyciele z uczniami zrealizują jeden z czterech proponowanych projektów badawczych we współpracy z naukowcami. Czytaj więcej
Od września 2017 roku nasza szkoła realizuje projekt Centrum Nauki Kopernik ?Szkoła bliżej nauki?, który ma na celu stworzenie warunków dla nauczania z wykorzystaniem elementów metody badawczej. Czytaj więcej
Projekty badawcze, prowadzone przez uczniów we współpracy z naukowcami, wyposażenie pracowni i lekcje pełne eksperymentów. We wrześniu 2017 roku ruszył dwuletni projekt Szkoła Bliżej Nauki, realizowany przez Centrum Nauki Kopernik w partnerstwie z samorządami z Mazowsza. Bierze w nim udział 38 szkół z Warszawy i mazowieckich gmin, ponad 160 nauczycieli i prawie 2000 uczniów. W tym gronie znajduje się także nasza szkoła. Czytaj więcej
UWAGA! WAŻNE
Prosimy o uczniów biorących udział w projekcie: „Bliżej rynku pracy”, aby do 24 listopada wypełnili ankietę dostępną na stronie: – https://www.surveymonkey.com/r/ZSGFQR9
Prosimy także rodziców uczniów biorących udział w projekcie, aby do 26 listopada wypełnili ankietę dostępną na stronie: – https://www.surveymonkey.com/r/KJ5X5YN.
Projekt w ramach: RPO WM 10.3.3. ZIT
Pełna nazwa projektu: Bliżej rynku pracy-Zintegrowany System Doradztwa Edukacyjno-Zawodowego ZIT WOF
Czytaj więcej